Pohádkový týden
Cílem je:
- procvičit si probírané učivo - anotnyma, synonyma, homonyma, slovo nadřazené, souřadné a podřazené.
- v matematice samostatné sčítání a dočítání do 20 s přechodem přes desítku, tvoření pohádkových slovních úloh
- sloh - popis dané pohádkové bytosti
- orientace v řazení knih v knihovně
- prvouka - orientace v příbuzenských vztazích - královský rodokmen
Motivace:
čtení vybraných pohádek, my jsme četli Kocour v botách, Popelka, Perníková chaloupka a Princ Bajaja
Činnosti:
1. Myšlenková mapa - každý dostal čtyři lístky, na každý lístek děti měly zapsat jakoukoliv pohádkovou bytost. Poté jsme z lístků vybrali 12 pohádkových postav, které si děti zapsaly nejčastěji.
2. Děti si rozebraly pohádkové postavy (kupodivu se děvčata nepohádala o princeznu, měly zájem i o loupežníka, čarodějnici....).
3. Každý žák zkoušel odpovědět na otázku, jakou má jeho pohádková postava povahu a jak vypadá, odpovědi jsem zapisovala. K těmto slovům jsme zkoušeli vymyslet antonyma. Vymyšlené dvojice slov jsme dali na magnetickou tabuli, později jsme slova využili při popisu.
4. Modelovali jsme pohádkové postavy při pracovní činnosti, při výtvarce jsme jí malovali
5. Vymýšleli jsme slovní úlohy k daným pohádkovým postavám.
6. Popisovali jsme pohádkové postavy v krátkých jednoduchých větách (ústně).
7. Navštivili jsme knihovnu, kde nám paní knihovnice o pohádkových postavách vyprávěla a proložila to připravenými hádankami.
8. V knihovně se děti (s mou pomocí a pomocí paní knihovnice) snažily najít knížky, ve kterých by byla jejich pohádková postava. Psaly si název knížky, autora a ilustrátora).
Závěrem byl POHÁDKOVÝ DEN
-děti mohly přijít převlečené za svou pohádkovou postavu (převlečené přišly kromě jedné holčiny všechny děti)
- první dvě hodiny děti pracovaly s pracovními listy, kde byl popis pohádkové postavy, dále skládání vět dle časové posloupnosti, slovní úloha o Hloupém Honzovi a buchtách a králosvký rodokmen, kde děti dle položených otázek měly podle nakresleného rodokmenu určovat, o koho se jedná. Všechny pracovní listy jsme svázali i s obrázkem, který děti namalovaly při výtvarné výchově a listem s názvy knížek z knihovny a vznikl sešit.
- třetí hodinu a část čtvrté hodiny jsme dělali tzv. kolečko. Bylo to několik úkolů rozmístěných ve třídě (hlavně na koberci) a děti za každý splněný úkol dostaly razítko.
KOLEČKO
1. Postavit hrad z kostek podle nákresu.
2. Cesta pohádkovou zemí
3. Poskládej věty podle časové posloupnosti ( to byl zapeklitý oříšek)
4. Poskládej obrázek (nejdříve je třeba spočítat příklad, pak položit na správný výsledek)
5. Skládačka (ke stažení zde)
Hodnocení
V závěrečném kruhu jsem nechala děti zhodnotit vlastní práci. Nejvíce se jim líbily činnosti v kolečku.